وش های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد ولی روش ویژه ای که تضمین کند افسردگی را در همه افراد و در هر زمانی درمان می کند ، وجود ندارد. کاری که می توان انجام داد این است : درمان افسردگی موردنیاز خود را از هر منبعی که برای شما مفید است دریافت کنید و در هر زمان، یک قدم بردارید.

در این مقاله، اقداماتی برای غلبه بر افسردگی مطرح شده است:

1. سبک زندگی

اگر افسردگی شما خفیف است ؛پرورش عادتهای سالم، نقطه شروع خوبی است. اگر افسردگی شما شدید است؛ در کنارِ گرفتن درمان از یک متخصص، عادتهای سالم را در خود پرورش دهید. داشتن سبک زندگی بهتر ممکن است افسردگی شما را درمان نکند ولی قطعا توانایی شما برای مقابله با افسردگی را افزایش می دهد. سبک زندگی سالم ؛ علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به افسردگی ، کیفیت زندگی شما را از طرق دیگر نیز بهبود می بخشد. با به کار گرفتن روتین ها و عادت های سلام در حیطه های زیر شروع کنید:

  • تغذیه سالم: هر روز ، مقدارکافی از غذاهای سالم بخورید. مقدار کافی سبزیجات، میوه ها، غلات و پروتئین مصرف کنید. از منابع سالم چربی مثل سالمون، روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید البته به مقدار کم. غذای سرخ شده سنگین و مقدار بیش از حد شکر استفاده نکنید. مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته باقی بماند.
  • عادات خواب خوب: سعی کنید هرشب ، خواب کافی داشته باشید. برای اکثر بزرگسالان ، بهترین مقدار خواب 7 تا 8 ساعت است. بهداشت خواب را با رعایت این موارد ، تمرین کنید: از اتاق خواب خود فقط برای خواب و سکس استفاده کنید ، اتاق خواب شما باید تاریک و خنک باشد، حداقل از یک ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید، و از چرت زدن در طول روز پرهیز کنید.
  • ورزش: در سطح توانایی خودتان، ورزش کنید. اگر زیاده روی کنید، احساس بدتری خواهید داشت ولی اندکی چالش روزانه برای شما لازم است. برای برخی افراد ، یک پیاده روی کوتاه تفاوت بزرگی ایجاد میکند. اگر میتوانید از عهده اش بربیایید تمارین فعال تر ممکن است حتی مزایای بیشتری برای شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند اثر مشابه داروهای ضد افسردگی داشته باشد؛ به این صورت که منجر به ترشح سروتونین می شود ( سروتونین، انتقال دهنده عصبی است که موجب ایجاد احساس شادی می شود).
  • مدیتیشن: مدیتیشن می تواند به زدودن ذهن شما از افکار افسرده کمک کند. برای انجام مدیتیشن؛ در جای راحتی بنشینید، شیئی را انتخاب کنید و به آن خیره شوید و اجازه دهید ذهنتان رها باشد . اگر افکاری در ذهنتان نمایان شدند ، آنها را مشاهده کنید ولی به آنها نچسبید. هنگامی که مدیتیشن می کنید لازم نیست که ذهنتان کاملا خالی باشد ، کافی است فقط ریلکس باشید و افکارتان را بدون قضاوت مشاهده کنید، بدون اینکه نشخوار ذهنی کنید فقط اجازه دهید افکارتان عبور کنند.
  • یوگا: به کلاس یوگا بروید یا تمارین ساده یوگا را با تماشای ویدئوهای آموزشی یوگا ، انجام دهید. یوگا ترکیبی از ریلکسیشن ذهنی و بدنی ، تمرکز و تناسب اندام است که می تواند تقریبا برای هر فردی مناسب باشد.
  • پرهیز از عادات ناسالم: اگر افسرده نباشید ، ممکن است مصرف مقادیر متوسط الکل ، عوارض بد چندانی برای شما نداشته باشد. با این حال ، اگر افسردگی دارید ، از مصرف مواد مخدر خیابانی، نیکوتین و مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید.

2. روش های درمان طبیعی برای افسردگی

درمان افسردگی به صورت طبیعی در اکثر موارد ؛ نسبتا ایمن ، آسان و ارزان است. در ادامه مطلب، تعدادی از راه حل های ممکن برای درمان افسردگی به صورت طبیعی مطرح شده است:

  • گیاهان دارویی: داروهای گیاهی هزاران سال است که برای افسردگی مورد استفاده قرارگرفته اند ؛ احتمالا از آغاز خلقت بشر . در ادامه، گیاهانی که برای درمان افسردگی یا حداقل کاهش نشانه های افسردگی می توان استفاده کرد ، ذکر شده است:
  • چای کوهی ، علف چای ( John’s wort )

    راه‌های درمان افسردگی بدون دارو

    افسردگی بر روی سه جنبه فرد تاأثیر می‌‌گذارد: ۱- رفتار ۲- افکار ۳- احساس. طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند.

    بنابراین در این مقاله نیز از رفتار شروع می‌کنیم زیرا سریعترین درمان افسردگی بدون دارو از طریق تغییر رفتار امکان پذیر است.

    ۱. ورزش از مهم ترین روش های درمان قطعی افسردگی :

    سبک زندگی کنونی باعث شده است که افراد مانند گذشته فعالیت نداشته باشند. فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین که هورمون شادی نیز نامیده می‌شود و دوپامین که هورمون لذت است، می‌شود. 45 دقیقه ورزش در طول روز، همان کاری را انجام می‌دهد که داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین انجام می‌دهند. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری (هوازی) کمک بسیاری به درمان افسردگی بدون دارو می‌کند. ورزش در درمان قطعی افسردگی نقش بسزایی دارد.

    ۲. درمان افسردگی با خواب:

    هر فرد بین ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید نیاز دارد. وقتی خوب نمی‌خوابید نشانه‌های افسردگی مانند بی‌قراری، غم و خستگی شدیدتر می‌شود. بهتر است راهکارهایی برای بهتر خوابیدن خود به‌کار ببرید.

    • در زمان معینی بخوابید و بیدار شوید.
    • پیش از خواب تنفس شکمی و ریلکسیشن انجام دهید.
    • یک ساعت پیش از خوابیدن از تلویزیون، کامپوتر و موبایل استفاده نکنید؛ زیرا از ترشح هورمون ملاتونین که موجب خواب آلودگی فرد می‌شود، جلوگیری می‌کند.
    • از تخت خود تنها برای خوابیدن استفاده کنید.
    • در صورتی‌که شبی خوابتان نبرد، سعی نکنید با بیشتر خوابیدن در صبح آن را جبران کنید، زیرا باعث بهم ریختن خوابتان می‌شود؛ و
    • در نهایت آنکه در طول روز به فعالیت مشغول شوید تا شب آنقدر خسته باشید که به‌سرعت خوابتان ببرد.

    ۳. درمان افسردگی توسط حمایت اجتماعی:

    تنهایی و خود را در انزوا قرار دادن برای فرد افسرده بسیار مضر است و افسردگیش را تشدید می‌کند. احساس تعلق نسبت به دیگران باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که مانع افسردگی است. سعی کنید با دوستان و خانواده خود محشور شوید. روابط چهره به چهره تأثیر بسیاری بر بهبود افسردگی دارد. در کلاس‌های متنوع ثبت‌نام کنید. فعالیت‌های داوطلبانه راهکار بسیار مفیدی برای کسب حمایت اجتماعی است. در حالی که خود به دیگران کمک می‌کنید، حمایت اجتماعی دیگران را نیز به‌دست می‌آورید.

    منتظر نباشید تا حالتان بهتر شود تا با دیگران ارتباط برقرار کنید، بلکه باید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا حالتان بهتر شود. به‌عبارت دیگر، اگر چه ما باور داریم که احساس ما است که باعث بروز رفتار در ما می‌شود (مثال: امروز حسش ندارم برم بیرون) و باعث انجام بعضی رفتارها در ما می‌گردد، ولکن این رفتار است که احساس را با خود بهمراه می‌آورد (حتماً برای همه ما پیش آمده است که وقتی از خانه بیرون رفته‌ایم، اگرچه در ابتدا با سختی همراه بوده است، ولکن بعد احساس ما نیز همگام با رفتار ما تغییر کرده است). حمایت اجتماعی یک فاکتور مهم در درمان افسردگی بدون دارو می‌باشد.

    ۴. کم کردن استرس:

    اگر سبک زندگی شما به‌گونه‌ای است که مجبور هستید استرس زیادی (مانند کار زیاد و یا روابط غیرحمایت‌گرانه) را متحمل شوید، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.

    ۵. ریلکسیشن و مراقبه:

  • جنسینگ
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • زعفران
  • جینگوبیلوبا
  • پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها به عنوان یک درمان جدید احتمالی افسردگی، درحال مطرح شدن هستند. ممکن است شما چنین ادعاهایی را شنیده باشید : “پروبیوتیک ها، افسردگی مرا درمان کردند”. درواقع هیچ شواهدی مبنی بر اثر پروبیوتیک ها بر افسردگی وجود ندارد. پروبیوتیک ها ممکن است سلامت روده شما را بهبود بخشند و مصرف آنها ضرری ندارد اما اگر افسردگی بر عملکرد روزانه شما تاثیرگذار است احتمالا پروبیوتیک ها برای درمان افسردگی شما کافی نیستند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی: اگر شما دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن خود هستید، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی ممکن است به بهبود افسردگی شما کمک کند. اگر سطح ویتامین و موادمعدنی در جریان خون شما نرمال است ؛ مصرف بیش از حد آنها می تواند برای شما آسیب رسان باشد. در بهترین حالت؛ مقادیر اضافی بدون ایجاد عوارض جانبی ، به صورت طبیعی از بدن شما خارج می شوند اما در بدترین حالت؛ ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوید.
  • دیگر مکمل ها: سابر درمان های طبیعی افسردگی که می توانید به صورت خوراکی و بدون نسخه مصرف کنید:
  • کپسول روغن ماهی  با کلینیک درمان دکتر قد مگاهی  به عنوان کلینیک تخصصی درمان افسردگی تماس بگیرید